मेरे तो गिरधर गोपाल, दूसरो न कोई।
जाके सिर मोर मुकुट, मेरो पति सोई॥
तात मात भ्रात बंधु, आपनो न कोई।
छाड़ि दई कुल की कानि, कहा करिहै कोई॥
संतन ढिग बैठि बैठि, लोक लाज खोई।
अंसुवन जल सींचि सींचि, प्रेम बेलि बोई॥
अब तो बेल फैल गई, आणंद फल होई।
दूध की मथनियाँ बड़े प्रेम से बिलोई॥
माखन जब काढ़ि लियो, छाछ पिये कोई।
मीरा के प्रभु गिरधर नागर, हरि चरणों में लिपटोई॥
Lyrics (English Transliteration)
Mere toh Girdhar Gopal, doosro na koi.
Jaake sira mora mukuta, mero pati soi॥
Taat maat bhraat bandhu, aapno na koi.
Chhaadi dayi kula ki kaani, kaha karihai koi॥
Santan dhiga baithi baithi, loka laaja khoi.
Ansuvana jala seenchi seenchi, prema beli boi॥
Aba toh bela phaila gayi, aananda phala hoi.
Doodha ki mathaniyaan bade prema se biloi॥
Maakhana jaba kaadhi liyo, chhaachha piye koi.
Meera ke Prabhu Girdhar Naagar, Hari charanon mein lipatoi॥
अर्थ (Meaning)
यह भजन संत मीराबाई की अनन्य कृष्ण भक्ति का प्रतीक है। मीरा कहती हैं, "मेरे तो केवल गिरधर गोपाल (पर्वत को धारण करने वाले) ही हैं, दूसरा कोई नहीं।" वह उनकी पहचान बताती हैं, "जिसके सिर पर मोर का मुकुट है, वही मेरे पति हैं।" वह घोषणा करती हैं कि माता, पिता, भाई, बंधु - कोई भी उनका अपना नहीं है। उन्होंने कुल की मर्यादा (कानि) भी छोड़ दी है, अब कोई उनका क्या कर लेगा? वह संतों के पास बैठ-बैठकर लोक-लज्जा खो चुकी हैं। उन्होंने अपने आंसुओं के जल से सींच-सींचकर (कठिन तपस्या और विरह) प्रेम की बेल बोई है। अब वह प्रेम-बेल इतनी फैल गई है कि उस पर आनंद रूपी फल लगने लगे हैं। उन्होंने दूध की मथनी (भक्ति) को बड़े प्रेम से मथा है। जब मक्खन (सार, यानी कृष्ण-प्रेम) निकाल लिया, तो बची हुई छाछ (सांसारिक मोह) को कोई भी पिए, उन्हें फर्क नहीं पड़ता। मीरा कहती हैं कि उनके प्रभु तो चतुर गिरधर (कृष्ण) हैं, और वह उन्हीं के चरणों में लिपटी हुई हैं।
Meaning (English)
This bhajan is a hallmark of Saint Mirabai's exclusive and unshakeable devotion to Lord Krishna. Meera declares, "For me, there is only Girdhar Gopal (the lifter of the mountain), and no one else." She identifies him, "He whose head is adorned with a peacock-feather crown (mora mukuta), he alone is my husband (pati)." She renounces all worldly ties, stating, "Father (taat), mother (maat), brother (bhraat), relatives (bandhu) - none of them are mine." She proclaims, "I have abandoned the decorum and honor of my lineage (kula ki kaani); what can anyone do to me now?" She has lost all regard for public opinion (loka laaja) by sitting continuously in the company of saints (santan dhiga). She has sown the creeper of love (prema beli), watering it (seenchi seenchi) with the tears from her eyes (ansuvana jala), symbolizing her intense penance and longing. Now, that creeper has spread wide and is bearing the fruit of divine bliss (aananda phala). She says she has churned the milk (devotion) with great love (prem se biloi). Having extracted the butter (maakhana) - which is the essence, i.e., pure love for Krishna - she doesn't care who drinks the leftover buttermilk (chhaachha), which represents worldly attachments. Mirabai concludes, "My Lord is the clever Girdhar Naagar (Krishna), and I am completely entwined at his lotus feet."